دبیرستان

پسرانه فخری‌زاده (ژاندارک سابق)

دبیرستان

پسرانه فخری‌زاده (ژاندارک سابق)

دبیرستان هیأت امنایی پسرانه شهید فخری زاده (دبیرستان تاریخی ژاندارک) منطقه 12 تهران
مدرسه ژاندارک به همراه کلیسای مجاور در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۷۹ و با شماره ثبت ۲۹۲۸ زیر نام مدرسه و کلیسای ژاندارک به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مدرسه ژاندارک یا شهید فخری زاده  امروزی را فرانسویان ساختند.این مدرسه توسط دختران تارک دنیا برای تحصیل دختران ارمنی ایرانی ساخته شد و در آغاز به صورت پرورشگاه اداره می‌شد. از دوران ناصری به بعد این مدرسه از دختران مسلمان نیز ثبت‌نام کرد.
مدرسه ژاندارک را نیکلای مارکف معمار روس مقیم ایران ساخت. زمین مدرسه از آنِ مشیرالدوله و کنار خانه اوست. معماری مدرسه ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی به شمار می رود.
پیش از انقلاب اسلامی، این مدرسه شامل هر دو دوره ابتدایی و متوسطه بود. دانش‌آموزان آشوری، ارمنی و مسلمان باهم درس می خواندند. معلمان مدرسه اغلب از فارغ‌التحصیلان همین مدرسه بودند. معلمان کلاس‌های فارسی ایرانی و معلمان کلاس‌های فرانسه از دختران تارک دنیا یا همان راهبه کاتولیک بودند. همه شاگردان نیمه وقت برنامه کامل آموزش و پرورش ایران را دنبال می کردند و نیمه وقت برنامه کامل آموزش و پرورش فرانسه را.
پس از انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۷ ساختمان مدرسه به تملک وزارت آموزش و پرورش درآمد و تبدیل به مدرسه راهنمایی سمیه و دبیرستان بزرگسالان هدایت شد.
بعدها مرکز آموزش ضمن خدمت معلمان به مدیریت خانم کسرایی زاده، سپس دبیرستان امامیه شد.
در سال 1401 این مدرسه به دبیرستان شهید فخری زاده به مدیریّت استاد عبدالکریم اسماعیل پور تبدیل شد.
مدرسه ژاندارک محل تحصیل شماری از زنان سرشناس از جمله فخرعظمی ارغون و فرح پهلوی بود
فرخ‌رو پارسا اولین وزیر زن ایران نیز در مدرسه ژاندارک علوم طبیعی تدریس می‌کرد.